Noen avgjørende faktorer å ta hensyn til for å forbedre det akustiske miljøet i klasserom er:
Kontroll av lyd utenfra
Klasserom som ligger unna skolens travle områder, som for eksempel lekeplasser og fellesrom, er under mindre påvirkning av lyd utenfra. I visse tilfeller kan forstyrrelser fra lyd utenfra kontrolleres ved å bruke gangarealer, toaletter og store rom som avskjermende soner.
Skoler bør ideelt sett oppføres unna travle veier, men hvis det ikke er mulig, kan virkningene av trafikkstøy reduseres ved å plassere klasserom lengst mulig unna veien, samtidig som det etableres skråninger og diker med beplantning som støyskjerming. Utfordringen blir deretter å kontrollere lyd uten å ofre dagslys, ventilasjon og utsikt mer enn absolutt nødvendig.
En foretrukket løsning på denne utfordringen er automatisk kontrollert overlys som kan åpnes i pauser og dermed sikre god ventilasjon og kontroll med temperaturen uten å slippe trafikkstøy inn i timene.
Dessuten kan man for eksempel velge en rute med forskjellig glasstykkelse – f.eks. 4 mm og 6 mm. Brukes det forskjellig glasstykkelse i et tolagsvindu, gir det bedre lydisolering enn et vindu med lik glasstykkelse. I et trelagsvindu vil forskjellig glasstykkelse og avstand mellom glassene gi ytterligere lydisolering. Dessuten kan man velge å bruke laminert glass og eventuelt krypton som gassfyll.
Støy i rommet
I prinsippet kan lyd som genereres inne i en bygning, deles inn i to kilder – luftbåren lyd og lyd som overføres gjennom selve bygningen. Luftbåren lyd, fra menneskelig aktivitet i tilstøtende klasserom eller fra mekanisk støy, beveger seg gjennom luft, vegger, gulv og tak. Inne i selve klasserommet kan uønsket støy reduseres ved hjelp av akustikkdempende tak og paneler samt bord og stoler med gummi under. Porøse materialer kan også brukes til å absorbere lyd, og gardiner kan forbedre akustikken ved å dempe etterklangstiden.
Rommets form
Plassering av sitteplasser i klasserommet kan medvirke til å sikre at lærernes stemme kan høres tydelig av elevene, så jo tettere desto bedre. Et rektangulært rom hvor lærerens bord er plassert på langsiden midt foran er enklest å innrede med den formen for oppsett.
Det er ikke ensbetydende med at rommets form i seg selv kan erstatte andre støyreduserende tiltak for å skape gode akustiske forhold. Som vi diskuterer i kapittel 5 og 6 av e-boken «Bygg bedre skoler: 6 designelementer som hjelper barns innlæring», er fleksibilitet en av flere faktorer som har stor betydning for optimal innredning av klasserom.
Et godt akustisk klima i klasserom gjør det mulig for lærerne å bli hørt tydelig, og det reduserer samtidig distraksjon fra støy utenfra. Det gjør det også mulig for elevene å kunne arbeide effektivt sammen i grupper, når det er behov for det, samtidig som det understøtter den nødvendige konsentrasjonen ved selvstendig arbeid eller prøver.
Kilder
- DEIC Basic Book: Acoustics: Noise or sound
- Crandell and Smaldino: Classroom Acoustics for Children With Normal Hearing and With Hearing Impairment, 2000
- Picard and Bradley: Revisiting speech interference in classrooms. 2001
- Clever Classrooms, Summary report of the HEAD project, University of Salford, Manchester (2015)