Denne grafen fra SINPHONIE-undersøkelsen som ble gjennomført på 114 skoler i 23 europeiske land⁴, gir en tydelig indikasjon på tidspunktene vinduer åpnes på i løpet av dagen. Det ble ikke rapportert tegn på bruk av nattventilasjon.
Selv når temperaturen utenfor er litt høyere enn inne, kan det være en fordel å åpne vinduene, siden luftbevegelsen kan senke den opplevde temperaturen.
Naturlig ventilasjon til nedkjøling kan deles i to metoder – ventilasjon om dagen og ventilasjon om natten:
- Ventilasjon i løpet av dagen fjerner overskytende varme fra bygningens indre ved å skape bevegelse i luften og er i skoler ofte manuelt betjent i form av åpning av vinduer.
- Nattventilasjon, som også kalles nattkjøling, kjøler en bygnings termiske masse om natten ved å bruke kald uteluft. Dagen etter er det behov for mindre energi til nedkjøling i bygningen, fordi den termiske massen allerede er blitt kjølt ned (vegger, gulv, møbler osv.). Dette skjer ofte automatisk via det mekaniske anlegget.
Klasserommets orientering og kontroll over skygge spiller også en viktig rolle for termisk komfort. Store vinduer og overlys kan plasseres slik at de gjør det mulig å la direkte sollys komme inn i vintermånedene, om ønskelig, og å holde sollyset ute i sommermånedene etter behov gjennom fleksibel solavskjerming.
Feltstudier har vist at mennesker i naturlig ventilerte bygninger aksepterer høyere temperaturer (de Dear and Brager, 1998)⁵. Denne effekten, at kroppen tilpasser seg til omgivelsene, kalles adaptiv komfort. En forutsetning for å utforme rom med adaptiv termisk komfort i tankene er at brukerne har mulighet til å justere sin påkledning og selv kan betjene vinduene.
Betydningen av tilpasningen er at det kan oppnås termisk komfort i varme klimaer uten bruk av aircondition ved hjelp av naturlig ventilasjon, solavskjerming og intelligent bygningsdesign. I de landene som har de varmeste somrene, er takvifter eller mekanisk aircondition eventuelt nødvendige supplementer til naturlig ventilasjon og solavskjerming.
Løsninger til oppvarming
I Clever Classrooms-studien (2015)⁶ fant man ut at det kunne oppnås bedre kontroll med temperaturen om vinteren når rom ble utstyrt med radiatorer med termostater. I motsetning til dette var gulvvarme forbundet med dårlig kontroll over oppvarmingen i de enkelte klasserom på grunn av lengre responstid på reguleringen.
I undersøkelsens resultater anbefales det at alle metoder for temperaturkontroll i klasserom er enkle å betjene og tilgjengelige for underviserne.
Kilder
- D/A: Daylight Matter(s): Health matters
- Zeiler & Boxem (2009). Effects of thermal activated building systems in schools on thermal comfort in winter. Building and Environment.
- Mendell and Heath (2005). Do Indoor Pollutants and Thermal Conditions in Schools Influence Student Performance? A Critical Review of the Literature. Indoor Air
- Fisk (2017) The ventilation problem in schools: literature review. Indoor Air
- de Dear and Brager (1998). Developing an Adaptive Model of Thermal Comfort and Preference. ASHRAE Transactions
- Clever Classrooms (2015), Summary report of the HEAD project, University of Salford, Manchester