Peder Lykke skole - intervju med lærer
CO2 som nøkkelindikator
Vi vet at luftkvaliteten innendørs påvirker både helse og yteevne. Men hvilken indikator blir generelt brukt for inneluftkvalitet på skoler og i andre læringsmiljøer?
CO2 (karbondioksid) er den mest relevante indikatoren for inneluftkvalitet, siden CO2 er vesentlig for mennesker, uansett om de befinner seg i hjemmet, på arbeidsplassen eller på skolen. CO2 måles i ppm (parts per million).
Mengden stiger innendørs som et resultat av menneskelig aktivitet og kan bare reduseres gjennom ventilasjon. Høye konsentrasjoner av CO2 kan i seg selv ha negative konsekvenser, men CO2 er også en brukbar målestokk for den overordnede luftkvaliteten, herunder for tilstedeværelsen av en rekke forurensende partikler. Som en tommelfingerregel kan man si at jo større mengde CO2 det er i et rom, desto flere forurensende partikler kan man generelt forvente.
Hva utgjør god luftkvalitet?
Der er cirka 400 ppm CO2 i uteluft. Pusting produserer CO2, så inneluften vil alltid inneholde en høyere konsentrasjon av CO2 når det er mennesker til stede.
Hvis nivået av CO2 ligger under cirka 1150 ppm, anses luftkvaliteten som god. Et nivå på 1400 ppm er akseptabelt i kortere perioder. Hvis mengden overstiger 1600 ppm, er det et tegn på dårlig luftkvalitet som man bare bør utsettes for i svært korte tidsperioder.
Nå som nøkkelindikatoren er på plass, er det på tide å se nærmere på hvordan arkitekter og designere kan forbedre luftkvaliteten i bygninger.